trtre

Na prośbę rowerzystów publikujemy dokładny opis trasy, na której zamierzamy rozegrać Rowerowy Bieg Piastów. Zastrzegamy, że nie jest pewne, czy na tej trasie zostaną rozegrane nasze zawody. Na trasę musi zgodzić się Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Z uwagą czytamy też opinie zawodników na jej temat.

Tak czy inaczej - trasę warto przejechać. Jest bardzo wymagająca, ale też interesująca krajoznawczo i widokowa. W opisie posługujemy się numeracją tras Rowerowej Krainy oraz szlakami pieszymi. Używamy też nazw krajoznawczych, używanych na mapach i w przewodnikach.

Start wyścigów na 20, 40 i 60 km (co 20 minut, począwszy od 60 km, potem 40 km i na końcu 20 km): Polana Jakuszycka. Wspólna trasa, krótsze dystanse odchodzą wcześniej od głównej - w miejscach podanych w opisie.

Zaczynamy...

Podjazd na Samolot, a potem zjazd kierunku Orla - trasami rowerowymi 8, 9 i 10.
Przed Orlem w lewo na szosę asfaltową do Rozdroża pod Działem Izerskim.
Na Rozdrożu pod Działem Izerskim w prawo - na trasę wokół Koziego Grzbietu, na Orle. Na mapach trasa wokół Koziego Grzbietu oznaczona jest jako rowerowa nr 13.
Z Orla Starą Drogą Celną (zwaną także Szklarską Drogą, a zimą trasą Elektrowni Turów) do Rozdroża pod Cichą Równią.

UWAGA! Trasa Rowerowego Biegu Piastów na 20 km skręca tu w prawo na Dolny Dukt, a następnie znowu w prawo (jak zielony szlak pieszy oraz rowerowe trasy nr 2 i 13) na Górny Dukt, którym wraca na metę na Polanie Jakuszyckiej.

Trasa główna z Rozdroża pod Cichą Równią kieruje się w lewo, jak rowerowe trasy nr 8, 9 i 13.
Na Sinej Drodze trasa Rowerowego Biegu Piastów skręca w prawo (jak rowerowa trasa nr 13).
Dalej, zgodnie z przebiegiem trasy rowerowej nr 13, skręca w prawo na drogę asfaltową.

Następnie skręca w drugą w prawo, w trasę zwaną Białą Drogą (nie ma na niej żadnego oznakowania).
Po 1.2 km Białą Drogą docieramy do skrzyżowania - jedziemy w lewo ponad kilometr do spotkania się z wpadającym z lewej strony czerwonym szlakiem pieszym (Głównym Szlakiem Sudeckim im. M. Orłowicza). Jesteśmy na Mokrej Przełęczy.

Kolejne 1.3 km czerwonym szlakiem - docieramy do Rozdroża pod Kopą.
Na Rozdrożu pod Kopą jedziemy w lewo - na zjazd długości 4.6 km wygodną trasą, zgodnie ze znakami żółtego szlaku pieszego.

W pobliżu Rozdroża Izerskiego (ale nie na nim - ono jest nieco dalej w lewo) żółty szlak spotyka się z zielonym biegnącym z prawej. My skręcamy właśnie na zielony w prawo.
Półtora kilometra dalej zielony szlak skręca z wygodnej drogi w prawo, po kamieniach w górę.
Tu będzie punkt żywieniowy - na najtrudniejszym odcinku pod względem technicznym. Trudno mówić o podjeździe, trzeba wejść z rowerem około 300 metrów do dość płaskiej ścieżki, która doprowadzi nas na Rozdroże pod Zwaliskiem.

UWAGA! Trasa wyścigu na 40 km na Rozdrożu pod Zwaliskiem prowadzi krótko w dół i skręca w prawo (nie jak szlak czerwony, ale nieco niżej) na Szklarską Drogę (wygodną, znaną m.in. z Wielkiej Petli Izerskiej), wyprowadza rowerzystów pod Kopalnię Stanisław, skąd asfaltowym zjazdem kieruje na Rozdroże pod Cichą Równią. Dalej prowadzi jak trasa wyścigu na 20 km.

Trasa wyścigu na 60 km z Rozdroża pod Zwaliskiem prowadzi dalej w lewo w stronę Wysokiego Kamienia (i dalej) szlakiem czerwonym, aż do skrzyżowania z rowerową trasą nr 11. Tu skręca w prawo.

Dalej nasza trasa prowadzi jak rowerowa nr 11 aż do miejsca zwanego Ścierniskiem. Tu robi pętlę w kształcie trójkąta – najpierw w lewo, potem w prawo (jak kiedyś prowadziła trasa narciarskiego Biegu Piastów na 50 km), później w prawo pod górę – jak trasa Wielkiej Pętli Izerskiej (półmaratonu).
Trasa wraca na Ściernisko i znowu biegnie jak rowerowa nr 11 do spotkania z asfaltową – tu nasza trasa biegnie w prawo jak trasy rowerowe nr 2, 8 i 10.

Docieramy do Walońskiego Kamienia – krzyżówki przy przejeździe kolejowym. Skręcamy w prawo pod górę na trasę zwaną Zimową PKO BP lub potocznie Czerwone Skałki (prowadzi tędy trasa ultra Letniego Biegu Piastów).

Dalej na skrzyżowaniu w lewo trasą zwaną zimą Dzielne Klapki (jak trasa ultra LBP).
Docieramy koło szałasu do wygodnej drogi szutrowej, rowerowej nr 2 i 8, która doprowadza nas pod Kopalnię Stanisław. Dalej zgodnie z trasą na 40 km.

UWAGA! Powtarzamy, że to tylko propozycja, a nie trasa oficjalna. Możliwe są też jej niewielkie korekty.
W najbliższych dniach przygotujemy fotorelację z jej rekonesansu.

Jeśli macie ochotę – testujcie. Zapraszamy w Góry Izerskie!