BP Piastów Jakuszyce - jeden z najbardziej znanych Biegów Górskich w Polsce...

Jakuszycki Półmaraton - opis trasy

2018-07-31 15:14:00

Początek w Jakuszycach - start na dolnej części zbiegu z Samolotu na Polanę Jakuszycką. Stąd pobiegniecie, piękną, otoczoną lasem, trasą o naturalnej nawierzchni, omijającą Polanę Jakuszycką. Doprowadzi Was na początek trasy asfaltowej Jakuszyce-Orle.

Po trzech kilometrach Spacerowej - na Rozdrożu pod Działem Izerskim - skręcacie w prawo, na naturalną trasę Herberta, znaną dobrze w zimowym wydaniu miłośnikom biegówek.

Herberta zamienia się w trasę Justynki (nazwa na cześć Justyny), trafiacie nimi na dolny Samolot, z którego zbiegacie górską ścieżką i wygodnym szutrem do asfaltowej Spacerowej. Na niej skręcacie w lewo, nieco pod górę, by po chwili skręcić w prawo, znowu pod górę.

Tu wpadniecie na końcówkę trasy wokół Koziego Grzbietu, pokrytą fajnym szutrem, który zbiegniecie na Orle.

Krótki podbieg po trawie, chwila oddechu w lesie, znowu pod górę, do skały Granicznik, którą miniecie tuż przed zbiegiem górską ścieżką, z kamieniami i korzeniami, do mostu granicznego na rzece Izerze.

Nie przebiegacie przez most na czeską stronę, lecz biegniecie, znowu pod górę ;-) wzdłuż Izery. Za moment się od niej oddalicie, zrobi się płasko, zielono bardzo...

Kolejna kładka na Kamionku, a za nią skręt w prawo szutrem na Orle, gdzie będzie punkt odżywczy. Dalej, za budynkiem Stacji Turystycznej Orle, w lewo, na baaardzo długi, naturalny, usiany kamieniami podbieg - trasą zwaną Elektrowni Turów zimą, jak również Szklarską Drogą i Starą Drogą Celną.

Najpierw jest tu dość ostro w górę...

Potem droga stopniowo wznosi się i wznosi. Gdy już wydaje się, że podbieg się kończy i będzie płasko, ukazuje się kolejny fragment wymagający podbiegu. To jeden z kluczowych fragmentów całej trasy. Warto ocenić tu realistycznie swe siły, nie lecieć za szybko, ale równo, bez przerwy. To tu - jeśli wcześniej nie szaleliście, będziecie wyprzedzać dziesiątki osób, które źle oceniły swe siły i zaczęły za szybko.

Ze Szklarskiej Drogi skręcicie w prawo na kolejny podbieg, w stronę Samolotu. Tam będzie czekać picie i przekąski. Krótki pobieg i zakręt w lewo na naturalny, mocno zielony odcinek na Cichej Równi. Zimą jest tu cudownie! A teraz przepięknie :-)

Po kółku na Cichej Równi zbiegniecie do Jakuszyc fragmentem, który może dostarczyć wielu emocji. Jeśli będziecie mieć jeszcze siły i nie obawiacie się zbiegów po kamieniach i szutrze, tu poczujecie wiatr we włosach...

Ale zostawcie sobie jeszcze trochę sił. Bo czeka na Was pobieg na Górnym Dukcie. Tu też można wiele zyskać i stracić, wręcz zdychać...

Górnym, z ładnymi widokami na Góry Izerskie, dobiegacie do kamienistego zbiegu na asfaltowy Dolny Dukt. Zbiegacie nim do Jakuszyc. Gdy zobaczycie czerwoną wieżę, bedziecie już blisko mety. Możecie urochomić ostatnie rezerwy...