Nie czekaj na śnieg – trenuj na nartorolkach!

 

Dwa modele nartorolek treningowych do stylu klasycznego. Od lewej: sprzęt dla doświadczonych użytkowników
Rollspeed SUMMERSKI R75 - na kompozytowej ramie i miękkich kołach oraz Rollspeed SNOW ROAD VN73 - model dla początkujących na aluminiowej ramie i super stabilnych kołach.



Śnieg to luksus, który w wielu regionach Polski trwa zaledwie kilka tygodni w roku. Jak więc utrzymać formę i technikę poza sezonem zimowym? Odpowiedź jest prosta — wystarczy sięgnąć na nartorolki i kontynuować trening na suchym podłożu. To naturalne przedłużenie narciarstwa biegowego, które pozwala zachować ciągłość pracy nad wydolnością, siłą i koordynacją.

Jazda na nartorolkach niesie za sobą szereg korzyści zdrowotnych:
- wzmocnienie mięśni nóg, pośladków, ramion i pleców,
- angaż głębokich partii mięśniowych odpowiadających za stabilizację i równowagę,
- rozwój wydolności tlenowej i ogólnej sprawności.
 
 

Nartorolki bez tajemnic – dla każdego

 

Trening stylu klasycznego krokiem naprzemianstronnym na wyłączonej z ruchu drodze asfaltowej.  
Na zdjęciu wykorzystano nartorolki Rollspeed CLASSIC BLUE RS 76 na solidnych i trwałych kołach.



Wbrew pozorom nartorolki nie są wyłącznie dla zawodowców. To dyscyplina, którą z powodzeniem mogą uprawiać także amatorzy – wystarczy poznać kilka zasad, odpowiednio się przygotować i wybrać dobre miejsce.

Choć w Polsce nartorolki wciąż pozostają dyscypliną mało znaną – zwłaszcza w porównaniu do naszych czeskich sąsiadów czy krajów skandynawskich, gdzie widok trenujących nartorolkarzy nikogo nie dziwi – ich popularność systematycznie rośnie. Coraz więcej osób sięga po ten rodzaj aktywności jako wartościowe uzupełnienie treningów, zwłaszcza poza sezonem zimowym.

Po nartorolki sięgają zarówno amatorzy, jak i zawodowi sportowcy, chcący zaangażować partie mięśni, które w innych dyscyplinach są mniej wykorzystywane. Dzięki temu wzmacniają całe ciało, poprawiają koordynację i równowagę, hartując przy tym organizm oraz przygotowując go do wysiłku w bardziej wymagających warunkach.

Nartorolki to prawdziwa uczta dla ciała i umysłu. Z jednej strony oferują solidny, ogólnorozwojowy trening na świeżym powietrzu, z drugiej – dają wyjątkowe poczucie swobody, rytmu i kontaktu z naturą. Uczucie wolności, płynącego ruchu i wewnętrznego spokoju sprawiają, że łatwo zakochać się w tej dyscyplinie.
 

Warunki do jazdy – gdzie i kiedy?




Bieg stylem klasycznym po ścieżce asfaltowej.


Aby rozpocząć trening na nartorolkach, nie potrzeba wiele. Wystarczy równa, utwardzona nawierzchnia asfaltowa. Unikaj kostki brukowej, chodników z uskokami czy nierównych dróg – są nie tylko niewygodne, ale i potencjalnie niebezpieczne.

Początkującym zaleca się jazdę po płaskim terenie – bez podjazdów i zjazdów. Wzniesienia można wprowadzać dopiero z czasem, po opanowaniu podstawowej techniki i – co szczególnie ważne – umiejętności hamowania.

Nawet podstawowe wytracanie prędkości jest kluczowe dla bezpieczeństwa. Warto wspomnieć o popularnej technice tzw. pługiem, polegającej na skierowaniu nóg do środka, co pozwala skutecznie wyhamować przed przeszkodą. Jest to popularnie stosowana technika hamowania podczas zjazdów na nartach.

 
Styl klasyczny czy łyżwowy? Który na początek?


Trening stylem klasycznym po leśnej, asfaltowej drodze.
Na pierwszym planie nartorolki na ramie kompozytowej oraz stabilnych, treningowych kołach Rollspeed SUMMERSKI VR74 oraz buty do nartorolek z dodatkowym suportem kostki Alpina R CL AS SM. W tle trening techniki łyżwowej na szybkim sprzęcie zawodniczym Rollspeed P/RACE SKATE 530 na kołach PU 100 Orange o twardości 78 ShA dla osób o wadze 70-80kg.
 
W nartorolkach, podobnie jak w narciarstwie biegowym, wyróżniamy dwa style jazdy. Ma to zasadniczy wpływ na różnice w konstrukcji sprzętu. Prezentuje je tabela:
 
Styl jazdy/parametry Długość ramy (minimum) Wymiar kół (standard) Blokada cofania
Nartorolki CLASSIC 700 mm 75 x 44 mm TAK
Nartorolki SKATE 530 mm 100 x 24 mm NIE

 

Nartorolki do stylu klasycznego mają ramy o długości minimum 700 mm oraz koła o średnicy nieprzekraczającej 80 mm. Co istotne, jedno z kół w każdej z rolek musi być wyposażone w system blokady wstecznej (tzw. antyrewers), która zapobiega cofaniu się rolki na wzniesieniach.

Ramy najczęściej są wykonane z lekkiego aluminium lub kompozytu w postaci tzw. wycinku narty. Te ostatnie w połączeniu z kołami z miękkiej i komfortowej gumy wiernie oddają wrażenia z jazdy na nartach po śniegu (ang. snow feeling). Do nauki jazdy proponuje się natomiast nartorolki na kołach typu V, które gwarantują stabilność.

Nartorolki do stylu łyżwowego w stosunku do klasycznych są krótsze i nie posiadają antyrewersu. Długości ramy to min. 530 mm. Inny jest też profil kół typu skate - są węższe i mają większą średnicę. W nartorolkach dla juniorów czy dla osób początkujących stosuje się stabilne koła o wym. 80x29 mm, jak np. w modelu Rollspeed TRY ME RS 29 Jr.

Długość nartorolek dobierana jest do ich przeznaczenia. Na starty w zawodach wybiera się najkrótsze ramy, zaś w sprzętach treningowych typu Rollspeed SPORT SKATE rama ma długość 600 mm, co rozwija technikę jazdy "łyżwą".
Inny model - SKATE BALANCE 610 - o obniżonym środku ciężkości to sprzęt dla osób średnio zaawansowanych.

Nie można pominąć nartorolek na kołach pompowanych. Rolki terenowe to świetna alternatywa dla nartorolek biegowych, szczególnie dla osób, które cenią sobie kontakt z naturą i nie chcą ograniczać się do dróg utwardzonych. Dzięki masywniejszej konstrukcji umożliwiają jazdę po szutrze, leśnych duktach czy drogach gruntowych – tam, gdzie zwykłe nartorolki sobie nie poradzą. Często podkreślanym atutem rolek terenowych jest wbudowany hamulec oraz fakt, iż większość modeli nie wymaga wiązań i butów narciarskich. 

Wydawać by się mogło, iż mniej osprzętu daje oszczędność. Jednostkowo jednak wyższy koszt nartorolek terenowych, w stosunku do nartorolek biegowych w komplecie z wiązaniami i butami sprawia, że inwestycje są porównywalne. Podstawowy zestaw nartrolek biegowych dobrej klasy z wiązaniami, butami i kijami to koszt rzędu ok 1300-1500 złotych. Natomiast najwyższy model nartorolek terenowych z kijami wiąże się z wydatkiem ok. 3500 zł.
 

Co będzie potrzebne na start?




Przykładowy zestaw treningowy: nartorolki Rollspeed CLASSIC BLUE RS 76 z wiązaniami, buty do nartorolek z suportem kostki Alpina R CL AS SM, kije karbonowe z końcówką widiową Salomon S/RACE, a także rękawiczki na nartorolki Lillsport Legend Roller Blue, okulary przeciwsłoneczne oraz kask Spokey Spectro. Zestaw do konserwacji CorrosionX oraz SpeedX.


1. NARTOROLKI – wybór modelu nartorolek jest spory. Na decyzję wpływają przede wszystkim: poziom umiejętności oraz preferowany styl jazdy. W ofercie marki Rollspeed (producenta nartorolek od 2005), znajdziemy wiele konfiguracji nartorolek dobieranych do indywidualnych potrzeb.

2. WIĄZANIA – w nartorolkach stosuje się typowe wiązania narciarskie, najczęściej w systemie NNN/PROLINK. Ze względów bezpieczeństwa zaleca się, aby były to wiązania manualne, zapinane dźwignią przy czubku buta. Wiązania typu Auto są raczej wykorzystywane w sprzętach do nauki jazdy.

3. BUTY DO NARTOROLEK – zazwyczaj stosuje się obuwie tzw. letnie zaprojektowane typowo do nartorolek w systemie zgodnym z normą wiązań. Czołowym producentem butów do nartorolek jest słoweńska marka Alpina oferująca buty z oddychającego materiału. Istotną kwestią jest sztywność podeszwy zwłaszcza przy kroku łyżwowy. Dzięki technologii Injected carbon - model Alpina R SK SM - noga jest odpowiednio ustabilizowana, co zapobiega ryzyku kontuzji. Modele do klasyka z oznaczeniem - AS (ankle support) posiadają dodatkowe wzmocnienie kostki.
 
4. KIJE DO NARTOROLEK – dopasowane do wzrostu, koniecznie wyposażone w końcówki z grotem widiowym (z węglika spiekanego), który jest odporny na ścieranie. Stalowe groty stosowane zimą są zbyt miękkie i szybko się zużyją na asfalcie. Zaleca się, aby groty widiowe regularnie ostrzyć, aby zachowały swoją skuteczność. Służy do tego pilnik z nasypem diamentowym. Kije do nartorolek powinny być ok. 3-5 cm dłuższe od kijów do nart biegowych.

5. RĘKAWICE DO NARTOROLEK I BIDONY – do jazdy na nartorolkach zaleca się używanie letnich rękawic z przewiewnych materiałów. To nie tylko higiena, ale też komfort i sposób na uniknięcie odcisków. Najpopularniejsze do nartorolek są, produkowane w Polsce, rękawice szwedzkiej marki Lillsport z serii Legend Roller. Praktyczną ich zaletą jest możliwość prania w pralce. Bardzo istotna kwestia to nawodnienie. Nie należy zapominać o zabraniu na trening pasa z bidonem tzw. Drinkbelta - szczególnie w upalne dni.

6. KASK I OCHRANIACZE – do czego służą nie musimy przypominać. Bezpieczeństwo to podstawa. Kask to praktycznie obowiązkowe wyposażenie każdego nartorolkarza. Dla osób początkujących zalecane są też ochraniacze na łokcie oraz kolana. Nigdy nie zaszkodzą, a mogą uchronić w czasie niespodziewanego upadku.

6. KONSERWACJA – o tym nie wolno zapominać. Odpowiednie zadbanie o sprzęt nartorolkowy daje komfort praktycznie bezproblemowej jazdy. Szczególnie po deszczu lub porannej rosie ważne, aby bezpośrednio po treningu zastosować preparat wypierający wilgoć i smarujący, takie jak amerykański środek do konserwacji CorrosionX oparty na technologii Polar Bonding. Dzięki temu przywiera do łożysk jak magnes i zabezpiecza najskuteczniej.
 

Gdzie jeździć w Polsce?



CSZ Ptaszkowa to jeden z tych punktów na mapie Polski ze specjalnie wybudowaną asfaltową trasą nartorolkową. Ośrodek zlokalizowany k. Starego Sącza dysponuje bazą noclegową, restauracją, strefą Spa, siłownią, wypożyczalnią sprzętu, instruktorem nauki jazdy.

 
Dobrze jest wybrać trasę oddaloną od miejskiego zgiełku i ruchu samochodowego. Początkujący powinni unikać zatłoczonych ścieżek rowerowych – wymijanie pieszych i rowerzystów wymaga wprawy, która przyjdzie z czasem.

Przykładowe miejsca przygotowane do jazdy na nartorolkach:
 
SZKLARSKA PORĘBA – tor nartorolkowy w Jakuszycach, DCS Polana Jakuszycka
NOWY SĄCZ – tor nartorolkowy przy Centrum Sportów Zimowych CSZ Ptaszkowa
JELENIA GÓRA – tor w Sobieszowie przy TCTA (Transgraniczne Centrum Turystyki Aktywnej)
DUSZNIKI ZDRÓJ – tor nartorolkowy na Jamrozowej Polanie
NOWY TARG – trasa nartorolkowa przy Centrum Narciarstwa Biegowego CNB Gorce Klikuszowa

To tylko przykładowe miejsca. Infrastruktura w Polsce się rozwija, także pod nartorolki. Istnieje wiele ścieżek o gładkiej nawierzchni na obrzeżach miast – wystarczy poszukać asfaltowej trasy z ograniczonym ruchem. Lista najpopularniejszych tras stworzonych z myślą o jeździe na nartorolkach (ścieżek, torów i wypożyczalni) dostępna jest pod linkiem:
rolspeed wypożyczalnie


W grupie raźniej - szkolenia i kluby


Trening klubu Roll2ski wokół krakowskich Błoni. Mimo niedługiego stażu, dziewczyny udowadniają, jak dzięki pasji i zaangażowaniu można szybko zbudować prężną grupę miłośników nartorolek.
Jeśli jeszcze nie mieliśmy styczności z nartorolkami, dobrze jest zacząć pod okiem doświadczonych instruktorów. Warto zapisać się na treningi indywidualne lub zajęcia grupowe. Zorganizowane zajęcia pomogą szybciej przejść przez początkowy etap zapoznania z nowym sportem i zapewnią solidne podstawy dalszego rozwoju.

Oto przykłady prężnie działających grup w największych miastach:

Łódź – instruktor Maciej Tracz, Zielona Łódź
Poznań - instruktor Bogumił Puławski, OtoTe
Kraków – instruktor Renata Król, stowarzyszenie Roll2Ski
Warszawa – instruktor Katarzyna Witek, stowarzyszenie TN Biegówki Wesoła


Pełna lista Instruktorów oraz zaprzyjaźnionych szkółek nauki jazdy na nartorolkach jest dostępna na stronie: instruktorzy. W celu uzyskania dodatkowych informacji można się z nami kontaktować przez formularz na stronie lub telefonicznie.
 

Od rekreacji po rywalizację - zawody na nartorolkach


Start na nartorolkach w centrum miasta. LETNI BIEG JAĆWINGÓW to jedna z najstarszych imprez nartorolkowych w Polsce. Jest letnią wersją znanych zawodów narciarskich w Gołdapii. 18 sierpnia 2024 roku odbyła się X edycja. W wydarzeniu biorą udział zarówno debiutanci, jak i doświadczeni zawodnicy.
Dla tych, którzy lubią sportową rywalizację, od wielu lat na terenie Polski organizowane są zawody na szczeblu lokalnych, jak i krajowym. Tu liczy się nie tylko technika i motywacja, ale też sprzęt. Odpowiedni dobór kół i wysokiej klasy łożyska w połączeniu z innowacyjnymi środkami redukującymi tarcie, gdzie bezkonkurencyjna pozostaje amerykańska oliwka SpeedX, to przepis na sukces.


Podsumowanie


Nartorolki to świetna alternatywa dla narciarstwa biegowego poza sezonem zimowym – rozwijająca aktywność dostępna na wyciągnięcie ręki i dająca mnóstwo frajdy. Aby zacząć nie potrzeba wiele. Wystarczy odrobina chęci, sprzęt, który można wypożyczyć lub kupić na własność oraz wybranie w najbliższej okolicy przyjaznego miejsca do jazdy. A potem? Już tylko kilometry asfaltowych tras przed Tobą!


 

 
 

KONTAKT

Bieg Piastów

ul. Jakuszyce 8

58-580 Szklarska Poręba

Tel.: 75 717 33 38

biuro@bieg-piastow.pl

zawodnicy@bieg-piastow.pl

KRS 0000102760

map
design by : LEMONPIXEL.pl